התוכנית להרחבת אזור התעשייה בקריית גת אושרה בוועדה המחוזית
התוכנית החדשה, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ועיריית קריית גת, מוסיפה מאות דונמים לתעשייה, מסחר ותחבורה – תוך שמירה על ערכי טבע וחיבור הדוק למרקם העירוני והתחבורתי הקיים.
אישור הוועדה – צעד משמעותי בפיתוח העיר
רשות מקרקעי ישראל ועיריית קריית גת קיבלו השבוע את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – מחוז ירושלים, לקידום תוכנית רחבת היקף להרחבת אזור התעשייה בעיר. התוכנית משתרעת על שטח של כ-784 דונם, ותוכננה כחלק אינטגרלי מהתפתחותה העירונית והכלכלית של קריית גת.
עיקרי התוכנית
שימושי קרקע מרכזיים
התוכנית כוללת כ-383 דונם עבור תעשייה, תעשייה קלה ומלאכה – עם שילוב של חזית מסחרית בהיקף של כ-800 מ"ר. כמו כן, היא כוללת מרכז תחבורה בשטח של כ-20 דונם, כ-155 דונם לתשתיות דרכים, ושטחים ציבוריים פתוחים בשטח כולל של כ-221 דונם – בהם גם בריכת חורף טבעית המיועדת לשימור.
גבולות התוכנית
התוכנית גובלת מצפון בתחנת רכבת קריית גת, ממערב במסילת הרכבת תל אביב–באר שבע ותוכנית "קריית גת – רובע דרום", ממזרח ברחוב דרך החרושת (אזור התעשייה הקיים), ומדרום – בשטחים חקלאיים.
חלוקה לפי שימושים והשפעה סביבתית
שדרה מרכזית – שדרות היהלום – חוצה את התוכנית ממזרח למערב, ומהווה קו תיחום בין שני אזורי תעשייה ייעודיים:
- דרומית לשדרה: כ-170 דונם המיועדים לתעשייה הכוללת שימושים בעלי השפעות סביבתיות גבוהות, וממוקמים בהתאם לדרישות מרחקי הפרדה.
- צפונית לשדרה: כ-213 דונם המיועדים לתעשייה קלה ומלאכה, שישמשו לפינוי והעברת אזורי מלאכה קיימים מהעיר הוותיקה.
קישוריות ותחבורה
התוכנית נשענת על שלד תחבורתי הכולל שני צירים עיקריים – מצפון לדרום עד תחנת הרכבת, וממזרח למערב בין אזור התעשייה הקיים לתוכנית "קריית גת – רובע דרום". המתחם ישולב במערך שבילי הליכה ואופניים ויכלול גם חניון לילה לאוטובוסים בחלקה המערבי של שדרות היהלום.
שמירה על ערכי טבע וסביבה
מערך השטחים הפתוחים תוכנן כחלק ממערכת ניהול הנגר של אזור התעשייה, וכולל:
- שצ"פ עם בריכת חורף טבעית לשימור – בצד המזרחי של התוכנית
- רצועה ירוקה בין פסי הרכבת למגרשי התעשייה במערב
- רצועות ירוקות לאורך מגבלות עמודי מתח עליון בצפון ובמערב
- שצ"פ צמוד למגרש מסחרי במרכז התוכנית
תשתיות קיימות – טיפול והעתקה
בתחום התוכנית קיימים עמודי וכבלי חשמל במתח גבוה, מבנה בטון הקשור לקו מקורות, ומבני לולים ישנים – כולם מתוכננים להעתקה או להריסה לפי הצורך והיתרי הבנייה.
התכנון האדריכלי
על התכנון הופקד משרד כהן – וינד ושות' אדריכלות ותכנון ערים, בראשות האדריכל מיכאל וינד.
רמ"י – חזון לפיתוח בר-קיימא
שקמה סיג, מתכננת מרחב ירושלים ברשות מקרקעי ישראל, ציינה:
"הרחבת אזור התעשייה המתוכננת היא יוזמה של רמ"י ועיריית קריית גת במטרה לפתח מתחם תעסוקתי לטובת תושבי העיר, תוך שיפור הקישוריות בינו לבין העיר ושמירה על ערכי טבע קיימים. התכנון מבוסס על חיבור פיזי, חברתי וכלכלי לעיר, וכולל מערכת תחבורה משולבת עם שבילי הליכה ואופניים."