סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופטת בטינה טאובר, הורתה השבוע על איחוד תביעות הענק שהגישו יזמי שכונת "זכרונה" בזכרון יעקב נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). בהתאם להחלטה, תביעתן המשותפת של החברות אלקטרה מגורים, ביג מרכזי קניות וצ.פ. חברה לבניין תועבר ותתברר במאוחד עם תביעתה המקבילה של חברת א. כפיר אחזקות, בפני השופטת תמר אלון. החלטת בית המשפט מבוססת על כך ששתי התביעות, הנוגעות למתחמים סמוכים באותה השכונה, נשענות על תשתית עובדתית זהה ומערכת הסכמים דומה.
הרקע לתביעות, המצטברות לסכום של מאות מיליוני שקלים, טמון בטענות קשות של היזמים להטעיה חמורה, הפרת חוזים והתנהלות חסרת תום לב מצד רמ"י במסגרת מכרזי הקרקע בשכונה. על פי כתב התביעה (שהוגש בפברואר 2026), בשנים 2021–2022 פרסמה המדינה מכרזים לשיווק מקרקעין המיועדים למאות יחידות דיור ודיור מוגן, תוך הצגת מצג ולפיו מדובר בקרקעות הזמינות לבנייה מיידית, ואף חייבה את הזוכים חוזית להשלים את הבנייה בתוך 48 חודשים.
בפועל, נטען כי כבר במועד פרסום המכרזים רמ"י ידעה היטב על קיומן של מחלוקות עמוקות ורבות שנים בינה לבין המועצה המקומית זכרון יעקב. סכסוך זה מונע הלכה למעשה את ביצוע עבודות הפיתוח הנדרשות ומהווה חסם מוחלט למימוש הפרויקטים. היזמים מאשימים כי המדינה שיווקה את הקרקעות וגבתה מאות מיליוני שקלים ביודעה שאין כל היתכנות לפיתוחן, ולאחר הזכייה הותירה אותם להתמודד לבדם עם סכסוך בין-רשויות שאין להם כל שליטה עליו.
החברות מתארות מציאות אבסורדית שבה שילמו סכומי עתק עבור זכויות חכירה אך נותרו ללא יכולת לקדם את הבנייה. במשך למעלה משלוש שנים פנו החברות היזמיות שוב ושוב לכל גורם אפשרי – לרמ"י, למועצה המקומית, למשרדי הממשלה הרלוונטיים ואף לשרים ולגורמי רגולציה בכירים. חרף כל הפניות, ישיבות, עתירות מנהליות וניסיונות לגישור, המדינה עמדה מנגד ולא נטלה אחריות למצב שנוצר.
| קבוצת התובעות | פירוט הדרישות בתביעה | ייצוג משפטי |
| אלקטרה מגורים, ביג ו-צ.פ. | ביטול מלא של החוזים מאחר שאינם בני ביצוע, השבת התמורה ששולמה עבור הקרקע ופיצוי בגין נזקים בסך כ-343 מיליון שקל. | עוה"ד שמואל שוב, הילה לביא-יתים וישראל אלתר (ממשרד שוב ושות') |
| א. כפיר אחזקות | פיצויים על הנזקים שנגרמו לחברה עד כה כתוצאה מהעיכובים הממושכים, המוערכים בכ-31 מיליון שקל. | עוה"ד גיורא בן טל, הילה וינטרוב, גלעד וקסלמן ודנה קאשי (ממשרד גולדפרב) |
עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד שוב ושות', התייחס להחלטה על איחוד התיקים וציין: "החברות היזמיות הסכימו לאיחוד הדיון בתובענות בפני אותו המותב משיקולי יעילות דיונית. עם זאת, הן דוחות מכל וכל את הנימוקים שהובאו על ידי רמ"י בבקשה ואת הניסיונות שלה להטיל את האשמה רק לפתחה של הרשות המקומית בטענה שהיא אינה מפתחת את הקרקע. החברות עומדות על מלוא הטענות והסעדים כפי שפורטו בכתב התביעה המקורי".